OTİZMDE BİR TEDAVİ SÜRECİ
OLAN EĞİTİM
Daha öncede belirttiğimiz gibi, otizmin henüz ilaçla tedavisi
mümkün olamamakla beraber en etkin tedavi sürecinin yoğun ve kesintisiz
eğitimle olacaktır. Bu bölümde ise eğitimin, terapinin ve tedavinin nasıl
sağlanacağı, kimlerin bu aşamada etkin olabileceği ile ilgili bilgilerden
bahsedeceğiz.
Nasıl tedavi edilecek:
Otizmli çocukların gelişimi için gerekli olan eğitim, özel
yöntemlerin kullanılmasıyla ilerlemelerin daha hızlı olmasına imkân
sağlayabildiği, yapılan araştırmalarda ve öğrencilerin ilerlemesi ile ilgili
kayıtlarda gözlenmiştir. İlerleyen kısımda otizmden etkilenmiş çocuklarımızın
gelişimi için kullanılan yöntemlerden bahsedeceğiz. Bu yöntemlerin iyi
anlaşılması ve farklılıklarının bilinmesi, ilerleyen zamanlarda çocuklarımızın
bunlara verdikleri tepkinin tespit edilmesi daha sonra hangi yöntemin daha çok
işimize yaradığını tespit etmemizi ve uygun biçimde kullanılma sıklığını
arttırmamızı sağlayabilir. Bu şekilde çocuğumuz aldığı destek ve hizmetten daha
fazla yararlanabilir.
Otizmle baş etmeye çalışan ailelerin yoğun bir hizmete
ihtiyacı vardır. Aileler bu hizmeti özel özel eğitim kurumlardan ya da devlet
okulları bünyesinden sağlanan imkânlardan yararlanmaya çalışmaktadırlar. Bu
hizmetin kapsayıcı, sistemli, olmaması ailelerin farklı alternatiflerden
yararlanmasına yöneltmektedir.
Bu hizmetlerin alımı sırasında kullanılan yöntemlerin
etkinlilerin periyodik olarak değerlendirilmeleri önemlidir. Otizmden
etkilenmiş bireylerin gelişimine yardım edebilecek çeşitli yöntemler önerilmiştir.
Ailelerin adı geçen çok sayıda yöntemden birini seçmeleri
halinde bu yöntemin, ne kadar kapsayıcı veya yoğun olacağı konusunu irdelemeleri
önemlidir. İlerleyen bölümlerde bu yöntemlerden kısaca bahsederek, ailelerin
yöntemleri irdeleyerek çocuğu için en etkin olabilecek yöntemle ilgili seçim
yapabilmeye fikir sağlamayı amaçladık.
1. Uygulama davranış analizi (UDA):
2. Tepki temelli öğretim (TTÖ):
3. Sözel davranış:
4. Floortime (DIR)
5. İlişki temelli sağaltım:
6. TEACCH otizm ve ilişkili iletişim engelli çocuklar eğitim ve
geliştirme programı:
7. SCERTS sosyal iletişim/duygusal düzenleme/ işlemsel destek
1.
UYGULAMA
DAVARANIŞI ANALİZİ:
Uda
uygulanırken görüldüğünde daha rahat anlaşılabilen ve yaklaşık olarak 70 yıldır
çeşitli biçimde farklı etkinliklerde içinde kullanılmakta olan bir yöntemdir.
Uda yı en iyi yolu kullanılan ortak yöntemlerin aktarılması olacaktır. Uda
öğretmek için üç temel basamaktan faydalanır.
Bireyin
sözel ya da fiziksel uyarana maruz kalması gerekir buna genel olarak uyaran adı
verilir. Bu uyaran bir yönerge olabileceği gibi bir komut ve benzeri olabilir.
Uyaran
sonucu bireyin verdiği tepkiye davranış diyoruz.
Ve
davranışın sonucu gerçekleştirilmiş davranışın gelecekte devam etmesini
sağlayacak olan pekiştireç olabileceği gibi uygun olmayan tepkinin azalmasını
sağlayacak bir araç da olabilir.
Uda
programlarının genelde ortak bir yanı vardır o da yapılandırılmış olmasıdır. Hedeflenen
becerileri önce davranışlar. Belirleniş olan programlarındır. Her beceri küçük parçalara bölünerek çeşitli
ipucularını kullanarak ve bunların daha sonra geri çekilmesi gerekir. Çocuğun
farklı ortamlarda çok sayıda uygulama fırsatı verir. Çocuk istenen davranışı
her gerçekleştirdiğinde belirlenmiş olan pekiştireci kazanır.
Öğrencinin
başarısı doğrudan gözlem veri toplama ve analizlerle kaydedilir. Tüm bunlar uda
nın vazgeçilmezleridir. Eğer çocuk uygun gelişme göstermemişse çocuğun durumuna
özgü uyarlamalar yapılır.
2.
TEPKİ
TEMELLİ ÖĞRETİM (TTÖ)
TTÖ,
dil öğretimi, istenmeyen davranışların azaltılması sosyal, iletişim ve akademik
becerilerin öğretimini belli kritik ya da temel davranışları hedef alarak gerçekleştirmeye
çalışan bir yöntemdir. Temel davranışlar, motivasyonu ve çocuğun iletişim
başlatma davranışlarıdır.
TTÖ
amacı temel davranışlarda olumlu değişikler yaratmak, iletişim, oyun, sosyal
becerilerini geliştirmek ve çocuğun kendi davranışlarını takip edebilir hale
gelebilmesin sağlamaktadır.
Motivasyon
stratejileri tüm sağaltım boyunca mümkün olduğunca kullanmaktadır. Bu nedenle
farklı işler ustalaşmış becerilerin tekrarı ödüllendirici girişimler ve
doğrudan ve doğal pekiştireç kullanımları sıklıkla yapılanlar arasında yer
almaktadır. Etkinlik seçimlerinde çocuk çok önemli bir yol oynar.
3.
SÖZEL
DAVRANIŞ:
Diğer
bir davranışsal yaklaşımdır. Dil kazanımı ve işlevsel olarak kullanımı üzerinde
odaklanır.
Skinner’ın
işlevsel dil analizine dayanan bir yaklaşımdır. Skinner dilin öğretimini
betimlemiştir. Sözel davranış programı Skinner’ın belirlediği bu öğeler
üzerinden dil öğretimi ve şekillendirilmesi yapılmaktadır. Skinner’ı, tüm dili
edimsel üniteler içinde gruplaşabileceğini savunmuştur. Her grubun faklı
işlevleri olduğunu savunmaktadır.
4.
FLOORTİME
(DIR):
Özel
bir terapi tekniğidir. Gelişimsel ilişki temelli yaklaşımlardandır. Bir yetişkinin
çocuğun gelişimsel seviyesine ulaşarak onun güçlü yanlarını kullanarak sosyal
iletişimini arttırmasına dayanır. Terapiler daha ziyade oyun etkinlikleri
içinde yürütülmektedir.
Floortime
altı temel amaç taşımaktadır. Bu amaçlar çocuğun duygusal ve bilişsel gelişime
destek vermeyi hedeflemektedir.
·
Kendini yönetme ve dünyanın farkında olma.
·
Yakınlık veya birisine karşı özel sevgi besleyebilme
·
İki taraflı iletişim
·
Karmaşık iletişim
·
Duygusal fikirler
·
Duygusal düşünme
Bu
yaklaşımda uygulayıcı ebeveynde olur, çocuğun sevdiği etkinlikler çerçevesinde
ve çocuğun önderlik ettiği etkinliklere katılır. Ebeveyn, genelde açık ve
kapalı iletişim daireleri olarak adlandırılan, çocukların iletişim
becerilerinin nasıl karmaşık durumları karşılayacak becerileri çekileceği
konusunda eğirilirler. Floortime, konuşma motor ve bilişsel becerileri
ayırmadan veya birbirinin üzerinde odaklanmadan daha ziyade duygusal gelişime
hizmet edecek biçimde çalışmayı tercih eder.
5.
İLİŞKİ
TEMELLİ SAĞALTIM:
Bu
yöntemde diğer yöntemler gibi davranış değiştirme fikrine dayanmaktadır.
Programın amacı kişinin sosyal becerileri uyum becerilerini ve kendi farkındalıklarını
artırarak olarak belirlenebilir. Programın altı amacı vardır.
·
Duygusal örneklendirme: diğer kişilerin tecrübelerinden
örenmeyi sağlayan duygusal geri besleme sisteminin geliştirilmesi.
·
Sosyal koordinasyon: iş birliği ve duygu ifade etmenin
gerektiği durumlarda kendini kontrol etme durumunun geliştirilmesi.
·
Beyan edici konuşma: sözel ve sözel olmayan dili mera
davet etme paylaşım ve etkinliklerde diğer kişilerle beraber organize olabilmek
için kullanabilme.
·
Esnek düşünme: hızlı biçimde uyum sağlama değişim
stratejileri ve yeni duruma uygun plan değişikliği yapabilme.
·
İlişikli bilgi işlemleme: çevresinden gelen uyaranlardan
resmin bütününü algılayabilme
·
Önsezi ve geriye bakış: gelecek için geçmiş hakkında
yansıtmalarda bulunma.
6.
TEACCH- OTİZM
VE İLİŞKİLİ İLETİŞİM ENGELLİ ÇOCUKLAR EĞİTİM VE GELİŞTİRME PROGRAMI:
TEACCH
yapılandırılmış eğitim üzerine kurulmuş bir özel eğitim programıdır. Burada
geçen yapılandırılmış kelimesi , ‘otizm kültürü’ kavramına dayandırılmıştır.
Otizm kültürü kavramı kısaca otizmden etkilenmiş bireyler arasında görülen
ortak güçlü yanlar ve zorluklardır. Yapılandırılmış eğitim bireylerin göreceli
olarak güçlü yanlarını öne çıkaran zorluklar da dikkate alan bir işleyiştir.
Otizmden
etkilenmiş çocuklar öncelikle öne çıkan alanlarda değerlendirilir ve ilerleyen
süreç bunların gelişmesine dayanır. Yapılandırılmış eğitimde gerek bir müfredat
takibinden ziyade, her öğrencinin kendisi için hazırlanmış bireyselleştirilmiş
eğitim planını hazırlanır. Bu planla iyi yapılandırılmış eğitim ortamı içinde
uygun çalışmaların yapılabilmesi için bir yol belirlenmiş olur. Fiziksel ve
sosyal çevre çocuğun ipuçlarını alabileceği şekilde ayarlanır. Bu sayede çocuk etrafında olup bitenleri daha
iyi çözümleyebilir ve tepki verebilir. Görsel destekler aynı zamanda bireyin üzerinde
çalıştığı beceri veya konuyu daha anlaşılır hale getirir.
7.
SCERTS-
SOSYAL İLETİŞİM/ DUYGUSAL DÜZENLEME/İŞLEMSEL DESTEK:
Bu
yöntem kısaca, uda, TEACCH, floortime gibi programların özelliklerini de
kullanan bir programdır. Tipik uda programlarından ayrıldığı nokta çocuk
tarafından başlatılan günlük etkinliklere verdiği önemdir. Bu yöntemin üzerinde
durduğu en önemli konu, otantik ilerlemelerdir. Otantik ilerlemeden kasıt
kişinin öğrenme yeteneği ve bu öğrendiklerini hemen yeni ortam, kişi ve
durumlara uydurabilme yeteneğidir.
Sosyal
iletişim: diğerleri ile anında, işlevsel iletişim kurma duygusal anlatım
becerisi ve güvenilir ilişkiler kurmaktır.
Duygusal
düzenleme: günlük yaşamın genel durum ve stresi ile baş edebilecek sağlam
yapıya ve başa çıkabilme becerisine sahip olabilmektir.
İşlemsel
destek: bireylerin içinde bulundukları ortamlara uyumlarını arttıran
gelişimlerine destek veren uygulamaların yaşama geçirilmesidir. Örnek vermek
gerekirse PECS kullanımı verilebilir.
Otizmli
Öğrencilerin Kaynaştırma Yoluyla Eğitimleri İle İlgili Öğretmenlere Yönelik
Öneriler:
1. Okula yeni
başlayacak öğrencinize sınıf ve okul ortamını tanıtın.
2. Sınıftaki
diğer öğrencilere otizmli olan öğrencinize ilişkin bilgi verin, onun farklı
davranışlarına verilecek tepkiye ilişkin ortak bir strateji belirleyin.
3. Öğrencinizi
sınıfın ön tarafına oturtun ve sınıf içinde yakınında oturan öğrencilerin,
uygun model olabilecek kişiler olmasına dikkat edin.
4. Sınıf
kurallarını belirleyin, sınıf kurallarını tek tek öğretin ve kuralların
yazılı/görsel olarak yer aldığı bir pano hazırlayın.
5. Otizmli
çocukların bazı özel becerileri ( erken okuma/yazma, zihinden matematik
işlemlerini yapma vb. ) olabilmektedir. Akran kabulünü sağlamak için öğrencinin
bu özelliklerini ön plana çıkarın.
6. Öğrencinizin
özelliğini dikkate alarak göz kontağı kurma, sınıfta uygun oturma, basit
yönergelere uyma gibi becerilerin öğretimine öncelik verin.
7. Sınıf içinde
öğrencinizin performansına uygun sorumluluklar verin.
8. Öğrencinizin
olumlu davranışlarını ödüllendirin, uygun olmayan davranışlarını arkadaşlarına
ve kendisine zarar verecek düzeyde olamadığı sürece görmezden gelin.
9. Sosyal
etkileşimin artırılması amacıyla, öğrencinizin sınıf arkadaşlarıyla uyum
sağlaması için etkinlik planlayın ve bu etkinliklere katılımı sağlayın.
10. Öğrenciyi
okulun kantini, mahalledeki market gibi yerlere götürerek sınıf dışındaki çevre
ile ilişki içinde olmasını sağlayın.
11. Öğrencinin
tekrarlayıcı veya saldırgan davranışlarını azaltmaya yönelik özel eğitim
yöntemlerinden davranışçı eğitim tekniklerini kullanın.
12. Gerektiğinde
öğrencinin bir yakınının sınıf dışında beklemesi gibi düzenlemelerle, okula
uyumunu sağlayın.
13. Otizmli
öğrencilerin küçük grup çalışmaları sırasında serbest etkinliklerde sınıf
arkadaşlarıyla birlikte oynamasını destekleyin.
14. Öğrencinizin
nesnelere dokunma, nesneyi elinden bırakmama gibi takıntılı davranışlarını
azaltmak için bu nesneleri bir kutuya koyarak dersin sonunda ya da günün
sonunda alabilmesine yönelik düzenlemeler yapın.
15. Okul ve aile
işbirliğini sağlamak ve öğrencinizi düzenli olarak izlemek amacıyla günlük ve
haftalık davranış bildirimi kartları hazırlayın.
16. Öğrencinizi
kendi içinde gösterdiği gelişme ile değerlendirin ve öğrencinizin
yapamadıklarına değil, yapabildiklerine yoğunlaşın.
17. Öğrencinizin
başarılarını anında ödüllendirin.
18. Öğrencinizin
okula uyumda yaşadığı güçlüklerin üstesinden gelmesi için okul rehber öğretmeni
ve aile ile işbirliği yaparak alınacak önlemleri belirleyin.
CASINO HOTEL ROAD - Mapyro
YanıtlaSilCasino Hotel is located in 파주 출장샵 S 이천 출장마사지 Casino and features 5 restaurants, a poker room, 3 bars, a sports book, and 충청북도 출장안마 a fitness 세종특별자치 출장안마 center. The casino is also owned by 포천 출장샵 Bally Location: 777 Casino Drive, Las Vegas, NV 89109Phone: 702.226.7711